Het is een veel voorkomende vraag: Krijg ik geen problemen met de douane als ik producten importeer uit China of elk ander willekeurig land buiten de EU? Deze vraag wordt vaak gesteld en er is dus blijkbaar veel onduidelijkheid bij mensen wat wel en wat niet kan. Tijd dus voor een ophelderend bericht. Voor eens en altijd.
Ik begin met de belangrijkste regel die je moet weten:
Pakketjes met een waarde tot 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, zonder douanerechten en omzetbelasting.
Voor pakketjes boven de 22 euro moet je betalen. Je hebt hier 2 gevallen:
- Pakketjes met een waarde tussen de 22 en 150 euro. Hier moet je omzetbelasting over betalen. In de meeste gevallen is dit 21%.
- Pakketjes met een waarde van meer dan 150 euro. Hier betaal je zowel douanerechten als omzetbelasting voor.
Let op:
– Je betaalt ook BTW over de verzendkosten!
– Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!
Overzicht:
Je ziet hier ook de categorie geschenkzendingen. Op Chinese sites staat dit meestal vermeld als ‘’package marked as gift’’. Deze pakketjes zijn omzetbelastingvrij tot 45 euro. Sommige Chinese Webshops zullen je pakketje daarom markeren als ‘’Gift’’, zodat de kans kleiner is dat je inklaringskosten hoeft te betalen. De douane kent deze truck, ga er daarom vanuit dat als je pakketje gepakt wordt je boven de 22 euro bij mag betalen aan de deur.
Extra weetjes:
– Je betaald de douanekosten aan de deur, aan de bezorger.
– Deze douaneregels gelden voor elk Europees land. Ze zijn dus hetzelfde in Nederland, Belgie, Duitsland, Groot-Brittantie, Frankrijk enzovoorts.
– Pakketjes verzonden met EMS, DHL, UPS, USPS en Fedex kunnen vrijwel altijd rekenen op extra kosten aan de grens. De kans dat je moet betalen is een stuk kleiner bij het gebruik van Hong Kong Post, China Post, Singapore Post of andere luchtpost dienstverleners. Als je iets groots of duurs laat versturen reken dan zelfs bij de luchtpost op extra douanekosten.
– De waarde die je bepaalt volgens deze berekening geeft slechts een indicatie van het bedrag dat je moet betalen aan bijkomende douanekosten. Het werkelijke bedrag verschilt namelijk per pakketje en is niet precies te bepalen. Het kan daarom zijn dat je in sommige gevallen niets hoeft bij te betalen (geluksvogel!) en in andere gevallen iets meer.
– Een handige site om de bijkomende kosten te berekenen is invoercalculator.nl. Mocht je met bedragen in dollars werken dan kun je ook de Verenigde Staten invoeren als land, aangezien er voor alle (bijna) pakketten van buiten de EU dezelfde regels gelden. Houd er wel rekening mee dat ook deze site slechts een indicatie geeft! [Met dank aan lezeres Amby]
Bonusoverzicht: Een overzicht van de douanerechten (te betalen boven de 150 Euro) + omzetbelasting op bepaalde producten.
Heb jij zelf ervaring met de douane, na aankopen via internet? Heb jij nog een brandende vraag die door dit artikel niet beantwoord is? Laat het hieronder weten!
22 maart 2013 at 11:19 pm
Beste,
Ik zou graag enkele horloges en tassen van Ioffer.com willen bestellen maar heb het nog nooit gedaan en weet niet hoe het allemaal werkt..
Heeft hier iemand ervaring mee? Is de kwaliteit goed? Kun je zelf kiezen met welk soort koerier je het kunt laten brengen?
Ik zal sowieso tussen de 22 en 150 euro zitten, wat zijn de eventuele kosten die ik zou moeten betalen?
23 maart 2013 at 1:45 am
Heb er zelf geen ervaringen mee, maar wat ik erover lees is dat het gros namaak-troep is, en met troep bedoel ik dan gewoon slechte kwaliteit.
Ioffer is overigens geen webwinkel, maar een wholesale site, een soort van Chinese Ebay. Hoe betrouwbaar het is ligt dus aan de verkoper, betaal dus altijd met Paypal. Het lijkt erop dat de verkoper bepaald welke koerier aflevert, maar dat is misschien nog wel te overleggen met ze. Wellicht kan je voor een meerprijs een express dienst gebruiken.
Je specificeert niet wat voor horloges en tassen je wilt invoeren, maar besef je dat namaak spullen bij import vernietigd kunnen worden en je een boete kan krijgen.
Als je tussen de 22 en 150 euro zit qua bestelling dan betaal je voor de inklaring (10-20 euro) en BTW (21%) over het totale bedrag (incl. verzendkosten en alles).
22 maart 2013 at 11:23 pm
En nog een vraagje..
Kan ik die bestellingen verspreiden? Tussen bv vandaag 1 product bestellen en morgen nog 1 en overmorgen nog 1..
Zal dit dan ook effectief apart verzonden worden of voegen ze dit samen in 1 pakketje als ze zien dat het voor dezelfde geadresseerde is?
23 maart 2013 at 1:47 am
Dat moet sowieso lukken als je bij verschillende verkopers koopt, Ioffer ontvangt niet eerst alle bestellingen om naar jou door te sturen. Ze komen van direct van de verkopers. Als je bij één verkoper koopt dan kan het misschien zijn dat ze bestellingen samenvoegen, maar alleen als het een kleine leverancier is, de meeste zullen niet doorhebben dat jij meerdere bestellingen plaatst.
23 maart 2013 at 11:18 am
Hallo iedereen,
Ik wil een smartphone kopen van 220 dollar bij BuySku.com . Ik heb namelijk BuySku gevraagd of ze op het pakketje kunnen zetten dat het een iPhone Charger Kit is van 20 dollar. De meeste mensen zetten op het pakje dat het een MP4 speler is van 21.17 dollar, maar dat is te verdacht. Ik denk dat iPhone Charger Kit niet verdacht is en het niet zullen controleren. Zouden ze het controleren?
Hoor een reactie graag!
mvg
23 maart 2013 at 12:01 pm
Tja, een andere waarde en inhoud erop zetten verlaagd in dit soort gevallen wel de kans dat de telefoon ingeklaard wordt. Legaal is het overigens niet. Telefoons zijn doorgaans kleine pakketjes, die worden lang niet allemaal ingeklaard. Grote pakketten zijn sneller de pineut. Dus je maakt wel redelijke kans de douane te skippen op deze manier.
Laat de telefoon overigens niet met een expressdienst versturen (zoals DHL, DPD enz.), als je betaalt voor verzending dan is de kans groter dat je pakket gecontroleerd wordt.
23 maart 2013 at 4:27 pm
Dank je Amby, voor de uitleg.
Je zegt dat ik het best met Paypal betaal. Ik was eigenlijk van plan om met m’n Creditcaart te betalen? Visa
24 maart 2013 at 4:10 pm
Ik zou je hier echt Paypal aanraden. Mocht je in zee zijn gegaan met een malafide verkoper (die je bestelling niet verstuurt) dan kan je via Paypal binnen 45 dagen een claim doen om je geld terug te krijgen. Die kopersbescherming heb je met een creditcard dorgaans niet.
24 maart 2013 at 9:22 pm
Als het is verstuurd met een envelop dan hoef je toch niks extra´s te betaalen
24 maart 2013 at 10:37 pm
Dat is onjuist, importkosten betaal je op basis van de waarde van je pakket, niet het verpakkingsmateriaal.
Enveloppen hebben wel minder kans ingeklaard te worden, douaniers richten zich liever op grotere pakketten.
24 maart 2013 at 9:52 pm
Hallo iedereen,
Ik heb een vraagje ter bevestiging. Dus als je iets bestelt onder de 22 euro betaal je NIETS van kosten? Geen douanekosten, geen inklaringskosten etc…?
24 maart 2013 at 10:42 pm
Klopt helemaal! Geen kosten als je onder de 22 euro blijft. Shopze! 🙂
25 maart 2013 at 1:28 am
Ok supeeeerr!! Dus de truc is gewoon om alles apart te bestellen eigenlijk. Zaaalig!! 🙂
25 maart 2013 at 10:02 am
Doe ik ook regelmatig. Werkt prima. Verzenden is toch gratis, dus waarom niet :).
Ook leuk om meerdere keren per week een pakje in de bus te zien liggen :).
25 maart 2013 at 12:22 pm
Dus als ik alles goed begrijp kan je beter elke dag iets bestellen bij bv bangagood omdat alles anders samen gevoegd word in 1 pakket. Of word. Elke bestelling zoiezo apart verstuurd?
25 maart 2013 at 12:43 pm
Je kunt prima meerdere bestellingen op dezelfde dag plaatsen, bijvoorbeeld een paar uur na elkaar. Ze verzenden het dan allemaal apart.
Normaal verzenden ze 1 bestelling in een (grote) verpakking, mits dit past. Anders verzenden ze 1 bestellingen in meerdere pakketjes.
25 maart 2013 at 9:07 pm
Hallo,
Ik had twee producten van een chinezen site bestelt, maar mijn vraag is of ik voor de allebei de producten douanekosten moet betalen of voor per product?
-webcam(€19,75,)
-usb(€16,31,)
De producten waren na 40 werkdagen binnen, en dat kwam door de douanen.
Ik moest aan de deur €19,75 betalen voor de douawanen en dat was alleen voor de webcam! De webcam was onder de €22,-! Klopt dat dan wel dat ik dat moest betalen?
Het was in 2012. En nog een vraag: geld deze regel ook voor het jaar 2013?
Groeten Anonymous
25 maart 2013 at 9:24 pm
Als die twee producten los van elkaar zijn verzonden, en ieder product minder kost dan 22 euro (incl. de verzendkosten) dan mogen er geen importkosten over berekend worden.
Als dat het geval is dan moet je protest aantekenen bij de koerier. Dan kan je d.m.v. een factuur bewijzen dat jouw pakket minder dan 22 euro waard is, en dat je dus niet hoeft te betalen.
Deze regel was er al in 2012 en is nu nog steeds van toepassing. Onder de 22 euro hoef je nóóit iets bij te betalen.
25 maart 2013 at 9:28 pm
Je betaalt vanaf 22 euro extra kosten op basis van de totale waarde van het pakket, niet per product, in dit geval 36.06 euro. Als je dit soort kosten wilt voorkomen, kun je beter alles apart bestellen. Zolang je dat doet en het is onder de 22 euro, dan heb je geen extra kosten.
In dit geval kloppen de extra kosten dus. Deze regels zijn al vrij lang van toepassing, dus ja, ook in 2013 moet je hier rekening mee houden.
25 maart 2013 at 9:31 pm
Eens met Amby. Was mij ook niet geheel duidelijk of de producten apart zijn besteld. Zo ja, doe dan wat Amby aangeeft.
26 maart 2013 at 12:25 am
Vraagje, stel: ik koop 100 artikelen met een totale waarde van 280 euro in China, maar de verzender verstuurd deze in lossen pakketjes van 5 stuks met een waarde van 14 euro per pakket (dit doet deze verzender namelijk). Als alle pakketten aankomen bij de douane, moet ik dan als ik pech heb voor elk pakket 17,50 + btw betalen? Of blijf ik onder de 22 euro per pakket en kom ik er goed vanaf?
Lastige situatie, als ik de regels lees en volg blijf ik onder de 22 euro, maar de totale order heeft een waarde van 280 euro.
Reacties zijn welkom.
Groeten!
26 maart 2013 at 9:09 am
Dat zou geen problemen mogen geven. Je kunt ook prima zelf alles apart bestellen, maar als de verzender dat wil doen is dat natuurlijk mooi.
De totale waarde verdeel je over pakketjes die minder dan 22 euro zijn. Je betaalt alleen extra kosten (vanaf 22 euro) op basis van de totale waarde van een pakketje.
26 maart 2013 at 11:35 am
Helemaal mee eens. 🙂 Aardige verzender heb je!
26 maart 2013 at 12:08 pm
Maar wat als PostNL de factuur van het pakket opvraagt? Dan heb ik namelijk maar één factuur van 280 euro. Moet ik dan aangeven dat er maar 5 stuks in een doos zitten, behorende bij een order van 280 euro?
Ik kan ook nog kiezen tussen EMS en Hong Kong post, waar ligt jullie voorkeur?
26 maart 2013 at 1:39 pm
Kans is niet zo heel groot dat ze erom vragen, maar zou wel even vragen aan de verkoper of hij dan ook een factuur voor 5 stuks wil maken voor jouw gemak. Alhoewel PostNL op zich met de oorspronkelijke factuur genoegen moet nemen.
Als EMS en HK post evenveel kosten dan zou ik voor EMS gaan, dat zou sneller moeten zijn. Bij EMS loop je doorgaans meer kans dat je pakket wordt ingeklaard, maar gezien jouw pakketten toch onder de 22 euro zijn maakt het niet uit omdat ze sowieso niet ingeklaard zouden moeten worden.
27 maart 2013 at 10:07 am
Beste mensen,
Ik heb 5 paar schoenen besteld ter waarde van 200 euro inc verzendkosten en al.
De douane heeft mijn pakkaetje onderschept en om betaal gegevens gevraagd die heb ik ook verzonden naar ze. Hoe lang duurt zo een onderzoek en krijg ik mijn pakketje alsnog ?
Dit is de 1ste keer dat het misgaat normaal gaat alles via DHL dit keer via fedex. Dit komt ook door mede dat de verkoper de waarde veel lager heeft neergezet.En dat ze het daarom willen onderzoeken.
Ik hoor graag van jullie.
Mvg
27 maart 2013 at 10:37 am
Je zal je pakketje alsnog krijgen, maar het zal nu misschien nog een paar weekjes duren. Het is in dit geval jammer dat de verkoper er een te lage waarde op heeft gezet, anders had je het eerder binnen gehad. 🙂
28 maart 2013 at 9:45 am
Dit kreeg ik via de mail binnen .
Goedemiddag
Dank u voor uw email.
In uw geval is de zending ingezien omdat de verscheper aangegeven had dat het ging om
MEN KNIT COAT 65 POLYESTER 35 COTTON van 20 usd
Bij inzage heeft men geconstateert dat er schoenen inzitten met merknaam NIKE.
Door de foute faktuurwaarde (correctie op waarde is te laat ontvangen en inmiddels wel aangeboden bij de Douane) is de zending meegenomen voor merknaam onderzoek.
Dergelijke onderzoeken kunnen meerdere weken duren vrees ik.
Gedurende een onderzoek is het niet toegestaan informatie te verstrekken maar als de zending eenmaal teruggekomen is na Ok op merknaam kunnen we de aangifte afwerken.
Nadat de zending geheel afgewerkt is kunt U het PLATO nummer van uw zending opvragen en zelf contact opnemen met de douane m.b.t hun beslissing.
Als de Douane van mening is dat het om merknaam vervalsing zou gaan zal men de goederen definitief in beslag nemen en kunt U het inbeslagname formulier opvragen.
Daarmee kunt U bezwaar aantekenen. Maar ook hier staat vast dat de informatie pas verstrekt kan worden nadat de beslissing genomen is en op papier staat.
28 maart 2013 at 11:18 am
Oei, dit had ik niet verwacht. Meestal als ze vragen om een waardebepaling dan zit je wel goed. Als er geen ‘merk’ schoenen in zouden zitten, of als je misschien de factuur eerder had gestuurd dan waren ze er nog wel doorheen gekomen. Nu ben je sowieso aan de beurt. Als die Nikes nep zijn dan ben je ze nu waarschijnlijk voor altijd kwijt. Zo niet dan ontvang je alles nog wel, maar je bestelling loopt dus wel grote vertraging op.
Ik zal het nog maar even voor anderen vermelden; als je schoenen besteld (vooral meerdere paren) dan heb je grote kans op inklaring door de vervoerder (die doen het douanewerk). Geen probleem natuurlijk voor brave belastingbetalers die nooit namaak invoeren. Stem bij schoenen af met je verkoper wat hij op het pakket zet (nl. de waarheid) en dan heb je je pakket het snelste in huis.
Eenieder die namaak schoenen probeert in te voeren moet zich beseffen dat deze bij controle vernietigd kunnen worden. Als je het echt bont maakt dan kan je ook nog een advocaat van de merkhouder op je dak verwachten.
28 maart 2013 at 2:59 pm
is het een idee om met de verkoper af te spreken om de waarde wat hoger te houden bijvoorbeeld rond een bedrag van 100 usd ? dat ze er sneller doorheen komen zonder problemen ?
28 maart 2013 at 3:50 pm
Je moet simpelweg een realistische waarde op je pakket zetten. Als je de douane reden geeft te twijfelen of er wel de juiste waarde op het pakje staat, want dan gaan ze het openen en jou een brief sturen over de waardebepaling.
Je probleem is een beetje dat 5 paar schoenen in best wel een grote doos vervoerd zullen worden. Het is wat dat betreft makkelijker te liegen over de waarde van een mobiele telefoon, want dat kan qua formaat evengoed een (veel goedkopere) mp3 speler zijn. Ik weet dus niet het overtuigend zal zijn als je 100 usd op zo’n groot pakket zet.
Volgende keer dat je voor $200 schoenen besteld is het misschien nog het beste (voor jou) om er een waarde van net onder de 150 EURO op te laten zetten. Dan zit je maar een paar tientjes van de daadwerkelijke waarde, maar hoef je in ieder geval geen 12% douanerechten te betalen, en dat scheelt ook weer wat euro’s.
28 maart 2013 at 4:16 am
Ik verkoop iphone hoesjes van merken als [WEG, doe eens niet]. Ik koop ze in China in en laat ze opsturen via China Post, Hong Kong post etc. Worden vaak in kleine pakketjes (10 artikelen) verstuurd en de waarde blijft altijd per pakketje onder de 22euro. Nu is mijn vraag. Wat als de douane dit pakketje opent? Dit kan steekproefsgewijs plaatsvinden. Heb ik dan een boete aan mijn broek hangen?
28 maart 2013 at 8:47 am
Alhoewel wat je doet illegaal is, zal je niet zo snel een boete krijgen van de overheid. Je krijgt eerder een advocaat op je dak van de merkhouders, maar ook die kans acht ik klein. Je dekt je eigenlijk al zo goed mogelijk in door je verzendingen klein te houden. Kans is al klein dat je pakket gecontroleerd wordt en mocht dat dan toch gebeuren, dan zullen ze er waarschijnlijk weinig mee doen.
28 maart 2013 at 11:12 pm
Ik merk dat ik de laatste tijd nogal veel vragen beantwoord over inklaring en de douane, dus ik post nog even een kleine F.A.Q. voor referentie doeleinden.
Laat ik even voorop stellen dat ik ook maar een simpele consument ben, ik werk niet voor de douane of een vervoerder, dus sommige antwoorden zijn ook maar speculatief, op basis van logica, of wat ik elders heb gelezen.
Vraag: Ik heb/begin een bedrijf, (lees hier een vraag over import uit China)?
Antwoord: We geven hier advies aan consumenten die kleinschalig importeren. Uiteraard doen we ons best ondernemers ook te helpen, maar jullie zijn aan andere en strengere regels onderworpen. Stel je vraag op een forum met ondernemers, of ga in conclaaf met je accountant. Dat is écht veel aangenamer dan straks ruzie hebben met de fiscus.
Vraag: Ik heb voor meer dan 150 euro besteld, hoeveel douanerechten moet ik betalen?
Antwoord: Douanerechten zijn vastgelegd in TARIC codes, maar praktisch gezien is het onmogelijk op te zoeken welke code bij een product hoort omdat de omschrijvingen zéér vaag zijn. Wil je het zeker weten, vraag dan de code op bij de verkoper, hoeveel douanerechten je moet betalen loopt nl. zeer uiteen. Zo betaal je voor tablets, mobiele telefoons en led lampjes helemaal geen douanerechten, maar bijv. voor kleding 12%. Het hoogste tarief is geloof ik zo’n 25%
Vraag: Hoe groot is de kans dat mijn pakket wordt gecontroleerd door de douane?
Antwoord: De douane controleert pakketten niet, dat hebben ze uitbesteed aan de vervoerders, daarom betaal je ook inklaringskosten. De douane kijkt alleen naar je pakket als de vervoerder twijfelt of de inhoud wel legaal is. Bel daarom ook altijd naar de vervoerder met vragen over je pakket, niet de douane.
Vraag: Goed dan, wat is de kans dat de vervoerder mijn pakket inklaart?
Antwoord: Wat mij betreft is dat voornamelijk afhankelijk van twee variabelen:
1) De vervoeder; EMS diensten (Express Mail Service) zoals DHL, waarvoor je vaak ook meer betaald, klaren veel meer pakketten in dan goedkope of gratis diensten zoals Hong Kong Post. Inklaren kost een vervoerder geld, dus ze doen het minder naarmate hun dienst goedkoper is.
2) Waarde en inhoud die op het pakket vermeld staat. Pakketten met een waarde onder de 22 euro mogen wel degelijk gecontroleerd worden, alleen mogen vervoerders daar geen kosten voor rekenen. Het is dus niet aantrekkelijk voor een vervoerder om een pakket in te klaren met een lage waarde, dat kost hun alleen tijd en geld.
Vraag: Ik importeer 10 paar schoenen, als ik de verkoper vraag er een waarde van 8 USD op te zetten, komen ze dan door de inklaring zonder extra kosten?
Antwoord: Dat is theoretisch gezien mogelijk, niet alle pakketten kunnen gecontroleerd worden. Ze zijn echter niet achterlijk bij de inklaring, die geloven natuurlijk nooit dat er maar voor 8 USD aan spullen zit in zo’n grote, zware doos. Dan zullen ze je een brief sturen met een vraag de waarde te bepalen. Op dat moment kan je beter (redelijk) eerlijk tegen ze zijn, anders bepalen ze zelf de waarde, en die valt misschien niet al te positief uit.
Vraag: Ik heb 10 paar namaak schoenen besteld, kan ik nu problemen krijgen met de douane?
Antwoord: Ja, namaak importeren per post is verboden, ook in kleine hoeveelheden.
Ergste geval: Douane erkent het als namaak, vernietigd je pakje en licht de merkhouder in. Merkhouder stuurt advocaat op je af die je aan dreigt te klagen tenzij je 250 euro als schikkingsvoorstel betaalt.
Er bestaan ook minder erge scenario’s:
– douane erkent namaak maar heeft geen zin in papierwerk, dus laat je pakket doorgaan
– douane vernietigd pakket wel, maar licht merkhouder niet in
– douane vernietigd pakket en licht merkhouder in, maar merkhouder vindt het niet de moeite waard jou aan te pakken
Of ze moeilijk doen ligt ook aan de retailwaarde van de ‘echte’ schoenen en hoeveel er zijn besteld. Maar als die schoenen voor 200 euro over de toonbank gaan en jij importeert 10 paar, dan heb je wel een probleem met de merkhouder. Mensen hebben voor één paar Beats koptelefoons al een schikkingsvoorstel onder hun neus gekregen. Ik heb overigens nog nooit gelezen dat iemand een boete heeft gekregen van justitie voor zo iets dergelijks, terwijl mensen daar vaak wel voor lijken te vrezen.
Vraag nog steeds niet beantwoord? Stel hem dan!
2 april 2013 at 7:56 pm
Het produkt is stuk en wordt gererouneerd.
Als het dan terug komt moet ik dan weer douanerechten en omzetbelasting betalen
2 april 2013 at 8:08 pm
Als je de pech hebt dat het weer ingeklaard wordt, dan zal je die kosten weer moeten betalen ja. Ik heb wel eens wat gelezen over een bezwaarschrift wat je in zou kunnen dienen, maar weet niet zeker of dat waar is.
2 april 2013 at 9:04 pm
Hallo iedereen,
Ik heb namelijk een smartphone besteld uit China.
In mijn tracking-status van mijn pakket staat er dit:
item No. Year Status Location D.Country Date
RB*********CN 2013 Collection 43712800 NL 20130328
RB*********CN 2013 Dispatching 43032100 NL 20130330
RB*********CN 2013 Opening 43032100 NL 20130330
Wat betekent “Dispatching” en “Opening” ?
MVG
2 april 2013 at 10:48 pm
Pin me er niet op vast, maar voor zover ik weet staat je pakje, zo aan de codes te zien, momenteel in Beijing.
3 april 2013 at 5:53 pm
Bedankt Stefano,
Ik zie nu net bij de status: “Departure from outward office of exchange””Beijing International”. Dus dat betekent toch dat hij in het vliegtuig zit onderweg naar Nederland?
Mvg
3 april 2013 at 6:07 pm
Dat betekent dat je pakje door de douane van Beijing is gekomen. Nu komt het pakje jou kant op.
3 april 2013 at 2:18 pm
Sweet! Ik heb het pakketje van de Dragonballs EN de Kunais toch gekregen (Dus de Kunais zijn niet onderschept door de douane alszijnde wapens) EN ik heb geen douanekosten of iets dergelijks aan de deur hoeven te betalen… Hoe is dat mogelijk? (Niet dat ik klaag hoor)
Het werd in ieder geval gebracht door Fed-Ex, het was binnen 3 werkdagen hier. (Totale kosten waren dus 81,-)
🙂
3 april 2013 at 4:41 pm
Dan heb je wel geluk gehad! Ze klaren wel veel in bij express diensten, maar hebben toch blijkbaar niet genoeg mankracht om alles in te klaren. Veel plezier met je aankoop. 🙂
3 april 2013 at 6:14 pm
FedEx en geen extra kosten, dan heb je inderdaad veel geluk. 🙂
4 april 2013 at 8:16 pm
Allereerst wil ik beginnen te zeggen dat dit artikel en al haar reply´s helemaal super is. Veel informatie en veel goede antwoorden.
Toch heb (ook) ik een ‘persoonlijk gevalletje’ ben ik bang. Het is niet mijn bedoeling om in herhaling te vallen, maar ik maak me toch zorgen om mijn bestelling.
Onlangs heb ik 10 USB memory sticks besteld, en deze via internet verkocht. Omdat ik het zo leuk vond om dit te doen (met winst) heb ik in mijn enthousiasme 250 van die sticks besteld bij dezelfde verkoper. Deze heb ik laten verzenden via China Post Airmail, op advies van jullie 😉
Nu ben ik toch bang dat het pakket, door zijn omvang en gewicht, eruit wordt gepikt. De totale waarde van de aankoop was $1500. Wat kan ik het beste antwoorden als men me straks vraagt hoeveel het waard is? En nog belangrijker: is het legaal en wat gaat me dit ongeveer kosten?
4 april 2013 at 9:52 pm
Denk dat je het meeste op zich uit mijn laatste F.A.Q. had kunnen halen, maar ik zal nog even toelichten. 🙂
Wat kan ik het beste antwoorden als men me straks vraagt hoeveel het waard is?
– De waarheid vertellen is de enige legale optie. De factuur vervalsen en een ietwat mindere waarde opgeven is je illegale alternatief.
Wat gaat me dit ongeveer kosten?
– 21% BTW op de totale waarde van de aankoop en verzend/verzekeringskosten en douanerechten. Vraag naar de Taric code van je product bij de verkoper, dan kan je dat percentage douanerechten opzoeken. Ik vermoed dat het 0% is, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Even terzijde, maar heb je de belastingdienst wel ingelicht over je bezigheden? Je mag er niet zomaar een handeltje in USB sticks beginnen natuurlijk. 😉
6 april 2013 at 5:34 pm
Hallo iedereen,
Bij mijn trackingstatus staat: “Departure for outward office of exchange”.
Dat stond er al vanaf 3 april 2013. Hoelang duurt het totdat het in Nederland aankomt.
mvg
7 april 2013 at 6:59 pm
Het is waarschijnlijk wel met een paar dagen (/weekje) in NL. Maar dan is het weer wachten op de douane hier. Ik heb zelf nog nooit iets binnen een week ontvangen uit China.
7 april 2013 at 5:02 pm
Hallo, ik heb onlangs enkele spullen op Ioffer besteld en ik kreeg deze mail. Wat betekent dit?
FedEx
Tracking ID: 5270-92791064
Date: Monday, 24 March 2013, 11:05 AM
Dear Client,
Your parcel has arrived at March 27.Courier was unable to deliver the parcel to you at 27 March 05:48 PM.
To receive your parcel, please, print this receipt and go to the nearest office.
Print Receipt
Best Regards, The FedEx Team.
7 april 2013 at 5:49 pm
Van wie heb je deze e-mail ontvangen? Heb je je bestelling ook daadwerkelijk laten verzenden met Fedex.
Op internet kom ik deze e-mails vaak tegen. Het gaat hier dan om een nep e-mailbericht (spam) dat afkomstig lijkt van Fedex.
Google bijvoorbeeld maar eens op ‘Fedex spam’ of ‘Fake fedex delivery notification ‘
7 april 2013 at 6:50 pm
Lijkt me een beetje vreemd ja. Als je verzending gratis was dan komt het gewoon met PostNL naar je voordeur. Bij twijfel gewoon even FedEx bellen.
7 april 2013 at 7:00 pm
Een aantal kennissen hebben deze e-mails ook wel eens ontvangen. Bleek spam te zijn.
Zal me daarom niet verbazen dat het in dit geval ook zo is.
E-mail markeren als spam en weg ermee.
Aarzel inderdaad niet om contact met ze op te nemen hierover.
Dat geven ze zelf ook op de website aan:
http://www.fedex.com/nl/about/phishing-email.html
8 april 2013 at 9:20 pm
Hallo iedereen,
Ff een vraagje?
Wat komt er na de status ‘Departure from outward office of exchange”!!!!!!!!!!!
MVG
8 april 2013 at 9:44 pm
Arrival at inward office vermoed ik. :p
11 april 2013 at 7:39 am
Hallo,
Eindelijk. Op 9 april kwam mijn pakketje aan in Nederland Amsterdam Schiphol!
Supersnel binnen 6 dagen
9 april 2013 at 6:55 pm
ik heb ook nog een vraagje
4 weken geleden heb ik 2 dingen besteld (apart 1 pakketje 1 dag eerder)
de eerste kwam binnen 2 weken al binnen maar het andere pakketje heb ik nog steeds niet binnen?
ik heb het besteld bij buyincoints en mijn vorige pakketjes zijn wel altijd binnen gekomen
wat kan ik nu in dit geval het beste doen?
9 april 2013 at 7:14 pm
Ik kan kort zijn: Wachten :).
Wacht deze week nog af, heb je zaterdag nog niets, dan zou je buyincoints kunnen mailen dat je je pakje nog niet hebt ontvangen :).
Mocht het ervan komen, al ga ik daar bij buyincoints zeker niet vanuit, dat ze bijvoorbeeld niet reageren op jou mails, dan kun je, indien je betaalt hebt met Paypal, een claim indienen. Dat vinden ze nooit zo fijn. Maar nogmaals, ik ga ervan uit dat dat niet zover komt.
9 april 2013 at 9:30 pm
De laatste keer dat ik een pakje niet ontving van Buyincoins kreeg ik de waarde van het pakketje in buyincoins tegoed op mijn account teruggestort.
Daarna heb ik dezelfde spullen weer besteld en ‘gewoon’ ontvangen. Dit was ongeveer zo’n 2 maanden geleden. De klantenservice van BIC is dus prima en anders kun je altijd PayPal nog inschakelen, zoals Stefano opmerkt :).
9 april 2013 at 8:05 pm
Helemaal mee eens. 🙂
10 april 2013 at 10:34 pm
Hallo,
Heb even een vraagje.
Ik heb een (hermes) tas besteld voor 31 dollar van China. dat is ongeveer 25 euro. Heb nou een brief gekregen waarop staat dat ik de waarde enz moet invullen en of het een koop of geschenkzending is. Maar de verkoper zei dat ze heeft aangegeven dat het een gift is, waarde van 10 dollar en ze zei dat ik gewoon moest zeggen dat het een geschenkzending is. Maar ik ben bang dat ze er achter komen. Wat kan ik het beste doen?
en hoeveel zou de inklaringskosten bedragen?
11 april 2013 at 8:19 am
Dat het een gift is zie je vrijwel altijd. Zelfs al bestel je een kabel van 3 dollar, op het pakje staat een vinkje bij Gift. Daar trappen ze bij de douane niet meer in.
Gewoon eerlijk zijn, en de echte waarde invullen. Factuur erbij (bijvoorbeeld van Paypal als je hiermee hebt betaal)
De extra kosten zijn 21% omzetbelasting en 13 euro inklaringskosten. Dit komt bovenop de 25 euro die je voor de tas kwijt was. Al met al zal het met deze extra kosten ongeveer 43 euro zijn.
11 april 2013 at 8:51 am
Yep, zou ook gewoon eerlijk zijn. Je hebt nog geluk dat ze je namaaktas niet gelijk hebben vernietigd. 🙂
11 april 2013 at 11:45 am
Hmm denk toch dat ik eerlijk moet zijn dan 😀
Maar als ik nou zeg dat het een geschenkzending is, hoe kunnen ze erachter komen dat het toch niet zo is? Is de kans groot dat ze erachter komen? Mogen ze de pakket open maken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
11 april 2013 at 2:22 pm
Als je kiest voor een geschenkzending en je geeft een lagere waarde aan, dan pleeg je fraude.
Ik zou gewoon nhet formulier naar waarheid invullen en netjes kiezen voor koopzending. (Paypal) factuur erbij en opsturen.
De extra kosten zijn vervelend, maar dat is het risico als je, in dit geval, dingen uit China besteld met een waarde van meer dan 22 euro.
11 april 2013 at 8:38 pm
Ze mogen altijd je pakket openen, sterker nog, goede kans dat ze dat al gedaan hebben. Ze sturen je immers zo’n brief omdat de waarde/beschrijving naar hun mening niet overeen komt met de inhoud van het pakket. En ze zijn nog altijd niet helderziend bij de douane. 😉
Verder helemaal eens met Stefano! 🙂
11 april 2013 at 7:21 pm
vraagje, ik heb vandaag een pakketje ontvangen vanuit china, het is via de reguliere post verstuurd dus duurde vrij lang. gemarkeerd als “gift” en de omschrijving is “kleding”. er zat geen sticker op van gecontroleerd oid, kan ik er nu vanuit gaan dat het me niks gaat kosten aan invoerrechten oid of zou ik alsnog ineens onaangekondigd een rekening op de mat kunnen krijgen? ik heb 46 euro betaald, maar op de verpakking staat een vage omschrijving van de waarde, ik zou er niet eens uit kunnen komen wat er nu eigenlijk staat.
11 april 2013 at 7:38 pm
Als je bij ontvangst niks hebt hoeven betalen dan zit je meestal goed. FedEx stuurt nog wel eens een rekening na, maar bij de reguliere post betaal je enkel bij ontvangst. Dus je hoeft nu niks bij te betalen. 🙂
11 april 2013 at 8:08 pm
Hou er trouwens ook rekening mee dat een pakket die als ‘Gift’ wordt verstuurd niets uitmaakt. Daar trapt de douane niet meer in.
In 9 van de 10 keer staat dat er standaard op. Of het nu om 2 of 40 euro gaat.
Laat je je pakket versturen door bijvoorbeeld DHL of FedEx, dan is de kans op extra kosten groter dan als je het met de reguliere post laat verzenden.
Verder eens met Amby :).
11 april 2013 at 10:21 pm
Zo’n interessante forum!
Bedankt allemaal voor de reacties!
Heb een vraagje. Bij Ioffer kun je bij sommige verkopers precies niet betalen met Paypal, maar er staat dan enkel ‘betaalopdracht’? Wat betekent dit?
12 april 2013 at 8:08 am
Hmmz, ik weet het niet 100% zeker, maar dat klinkt als een ‘money order’. Dat betekent dat de verkoper wilt dat jij geld naar hem overmaakt via de bank of Western Union o.i.d.. Het is meestal geen goed teken als verkopers geen ‘veilige’ methode (zoals Paypal) accepteren, ik zou persoonlijk niet in zee gaan met zo’n iemand.
Even terzijde, ioffer.com is sowieso een site waar ik verre weg van wil blijven. 99.9% van wat ze verkopen is namaak, en dat mag je absoluut niet importeren. Zou toch jammer vinden als de douane mijn namaak Gucci of Adidas gelijk doorschuift naar de verbrandingsoven.
13 april 2013 at 3:06 pm
ik heb graag hulp nodig
ik heb zoals gezegd tot vandaag gewacht
maar nog steeds niet binnen
nu wil ik een mail sturen alleen ik heb 1 probleem
mijn Engels is niet egt goed 😛
zou iemand mij misschien daarbij kunnen helpen
bij voorbaat dank
13 april 2013 at 3:45 pm
Maar natuurlijk:)
Hello,
On March 9, 2013 I have the following ordered: (Vul het nummer van het item hierin)
Unfortunately I have not received the package
Can you send the item again?. If not, can you refund my money?
Best regards,
Naam
13 april 2013 at 4:43 pm
dat dacht ik al
is er een manier om het order nummer te achterhalen ?
ik heb die deze x niet opgeslagen -,-
13 april 2013 at 5:31 pm
Heb je nog de bevestingingsemail van BiC? Daar staat je ordernr. in. Anders kan je even inloggen op hun site en gaan naar ‘my account’. Daar staan ook de ordernrs van al je bestellingen.
Het engels van de medewerkers van BiC is overigens ook niet zo goed, dus slim dat je even hulp vraagt hier. 😛
13 april 2013 at 5:39 pm
Verder kun je natuurlijk de mail(s) die hun naar jou sturen, ook hier plaatsen, mocht je niet goed weten wat ze nu bedoelen. We helpen je graag.
En wat Amby inderdaad ook al aangeeft, is het Engels van de chinezen ook niet al te best.
Tijd geleden ook een mail verstuurd (niet naar BIC overigens). Kreeg een mail terug en ik moest gewoon 2 keer die mail lezen om te begrijpen wat ze nou bedoelde.
13 april 2013 at 8:59 pm
ik wil een newman n2 kop van magicbazaar.net deze kost met alles erbij zo,n 250 euro . wat moet ik dan voor een bedrag aan de deur betalen met dhl zending.
13 april 2013 at 9:08 pm
Als je pakje ingeklaard wordt (en die kans is redelijk), 21% BTW en een 10-20 euro inklaringskosten. Dat is in totaal zo’n 60-70 eurie extra.
13 april 2013 at 9:40 pm
oke nogmaals bedankt
ik ga ze de mail sturen 😀
13 april 2013 at 10:17 pm
Geen dank:)
Ben benieuwd naar hun reactie :).
14 april 2013 at 12:27 pm
Hallo,
Ik heb ook een vraagje…
Ik wil misschien kinderkleding kopen uit china en dan verkopen, maar nu is mijn vraag…als ik dus onder de 150 euro blijf hoef ik alleen maar btw te betalen? maar hoe zit het nou al ik dus iedere week bestel of iedere dag net onder de 150 euro? hoop op een antwoord. alvast bedankt.
Mvg Samantha
14 april 2013 at 3:38 pm
Voor ondernemers gelden andere regels, maar daar weet ik het fijne niet van. Het schijnt dat je voor zakelijke import al je bestellingen moet aangeven. Je BTW krijg je natuurlijk terug (of hoef je überhaupt niet te betalen met een bepaalde vergunning), maar die 12% douanerechten zal je moeten betalen. Dan loont het waarschijnlijk meer om grote getallen te importeren, dan kan je daar weer wat kosten drukken. Voor meer informatie kan je beter naar de KVK of een forum zoals Higher Level.
Particulieren mogen wel douanerechtvrij zoveel importeren als ze willen als ze de bestellingen onder de 150 euro houden. Maar dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat eigen gebruik nou eenmaal beperkter is.
14 april 2013 at 8:36 pm
ik wil een newman n2 kopen van magicbazaar.net deze kost met alles erbij zo,n 250 euro . ik kan ook kiezen voor gratis verzenden dan gaat ie met china post moet je dan ook zo,n 60-70 euro betalen of minder.
15 april 2013 at 10:21 am
Als je dingen met China Post verzend dan heb je minder kans dat je die 60-70 euro moet bijbetalen. PostNL klaart dan nl. je pakket in en die hebben minder mankracht voor dat soort dingen dan express diensten. Mochten ze het wel inklaren, dan zal je toch die 60-70 euro moeten bijbetalen.
Je kan de verzender evt. wel vragen een lagere waarde en andere inhoud op het pakje te zetten. Verkopers zetten vaak bijv. “mp4 player, 14 USD” op een pakket. Officieel mag dat natuurlijk niet, maar het vergroot wel de kans dat je pakje erdoorheen glipt. PostNL gaat namelijk geen pakketten inklaren waarvan ze denken dat de waarde minder dan 22 euro is, dat kost hen alleen maar geld.
15 april 2013 at 4:30 pm
het enige wat ik krijg als ik bic een bericht wil sturen is :
Message sent failure. Please try later.
15 april 2013 at 4:35 pm
Dan zal je het later nog even moeten proberen. 🙁 Als het later nog niet wil werken dan kan je ze ook nog op Facebook een bericht sturen, daar reageren ze doorgaans ook wel op.
15 april 2013 at 5:12 pm
Je zou ook rechtstreeks kunnen mailen naar services@buyincoins.com
Er staat wel dat je dat alleen moet doen als je geen toegang tot je account hebt, of je wachtwoord bent vergeten. Maar ach, proberen kan altijd.
Of inderdaad later nogmaals proberen.
15 april 2013 at 5:16 pm
Als je rechtstreeks een mail stuurt (bijvoorbeeld via het mailprogramma dat je gebruikt), kun je als onderwerp bijvoorbeeld dit gebruiken:
Question about my order
Verder kun je de tekst die ik hierboven heb vertaald heb gebruiken.
15 april 2013 at 7:31 pm
Ik wil een webshop gaan beginnen en daarvoor wil ik om de kosten laag te houden goederen vanuit China via AliExpress importeren. Voor de inschrijving van de KVK moet ik opgeven of ik voor de eenmanszaak goederen ga importeren. Nu heb ik twee vragen:
1) moet ik hier ja of nee invullen? deze vraag stel ik vanwege vraag 2.
2) als ik vanuit China iets koop en de waarde blijft onder de 22 euro dan hoef ik geen douane rechten, omzet belasting of inklaringskosten te betalen. Geld dat ook wanneer ik als eenmanszaak goederen vanuit China koop met een waarde van onder de 22 euro? Of moet ik als ondernemer bepaalde kosten wel betalen omdat ik dan niet als particulier, maar als onderneming handel?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast heel erg bedankt!
15 april 2013 at 8:10 pm
Wij hebben eigenlijk alleen maar verstand van handel voor particulieren. Je kan beter even vragen aan de KVK of op het forum van Higher Level. Voor zover ik weet gelden de import regels bovenaan de pagina alleen voor particulieren. Voor zakelijke import moet je altijd douanerechten betalen, je BTW krijg je natuurlijk terug. Pin me er niet op vast, ik importeer alleen maar voor mezelf, maar het lijkt me niet slim te zeggen dat je niet importeert wanneer je aan het einde van het jaar je Chinese facturen in moet leveren. 😛
16 april 2013 at 10:31 am
Hoi!
Al heb ik veel informatie opgedaan van je website (bedankt!), heb ik toch nog een vraagje:
Ik wil een webshop gaan openen voor kinderkleding. Bestel kleding uit China en Hongkong. Wordt verzonden per 5 stuks kleding. Nu zetten de verkopers zelf al een lagere waarde op de pakketjes. Toch nog een 3 tal brieven gekregen van de douane met de vraag dat ze de waarde niet kunnen bepalen.
Ik heb ze gemaild en krijg facturen voor onder de 22 euro van ze. Echter, mijn inkoop was hoger. Hoe kan ik dit op papier verantwoorden straks naar belastingdienst? Zij moeten facturen zien en ook winst bedrag. Dus kom ik in de knoei dat het lijkt dat ik een grotere winst heb gemaakt, dan daadwerkelijk het geval is?
Mijn vraag: Kan ik zeggen dat de inkoop bijv. $50 per 5 stuks kleding maar dat het in 2 pakketjes is verzonden?
16 april 2013 at 5:38 pm
Ik denk niet dat je moet willen liegen tegen de fiscus, en zodoende ook niet tegen de douane.
Overigens lijkt het me niet gunstig voor jou als ondernemer om op papier meer winst te maken dan je daadwerkelijk doet, je betaalt immers belasting over winst. Ze zullen zich bij de belastingdienst dan ook eerder druk maken om een te lage winst dan een te hoge.
Het is nou eenmaal zo dat verkopers vaak lagere bedragen op pakjes zetten, ook al wil je dat niet. Eis van je verkopers dat je de echte facturen krijgt. En stuur de douane in de tussentijd je Paypal/creditcard afschrift voor de waardebepaling.
16 april 2013 at 5:38 pm
ik heb de mail gestuurd en had al vrij snel een bericht terug
heel verhaal maar al met al komt het er op neer dat ik gewoon moet wachten…
16 april 2013 at 5:46 pm
Over hoeveel dagen hebben we het momenteel? Daarmee bedoel ik, hoeveel dagen wacht je nu nadat je pakje door BIC is verzonden? Valt dit binnen de 45 dagen?
Opzich raar dat ze nu nog zeggen dat je moet wachten. Als je al tegen de 45 dagen aanzit, zou ik een claim indienen bij Paypal.
16 april 2013 at 5:51 pm
Stom van me. We hebben het over 9 maart. Dan zou je toch verwachten dat je op zich redelijk lang hebt verwacht, en dat hun dan of het nogmaals versturen of je geld terug geven. Maar om nu nog langer te wachten….
16 april 2013 at 6:00 pm
Ik zou ze nog een mail sturen en dreigen met een Paypal claim. Als ze dan nog niks willen doen, dan moet je maar daadwerkelijk een claim openen. Mijn pakjes van BiC zijn eigenlijk altijd met 2-3 weken binnen, dus ik zou ook niet veel langer wachten.
16 april 2013 at 6:10 pm
Wat Amby zegt dus. Dreigen met een claim doet hun spleetoogjes verder openen.
Als je dit te horen krijgt in een feestperiode, dan zou ik zeggen ja, wacht inderdaad nog even. Maar in dit geval heb je lang genoeg gewacht.
Gewoon aangeven dat je lang genoeg hebt gewacht, en dat je het liefst ziet dat ze het item nogmaals versturen. En anders voel je je genoodzaakt een leuke claim te openen.
Als je wilt kunnen we ook deze mail voor je vertalen naar het Engels?
16 april 2013 at 6:45 pm
ze zeggen dat ze het 19 maart hebben verzonden dus dat is nog net geen maand
16 april 2013 at 6:53 pm
Staat dat ook bij de informatie van deze bestelling als je inlogt en gaat naar ‘My account’?
Zo ja. dan kun je het best nog even kunnen wachten. Zo niet, als er daar dus staat dat 9 maart is verzonden, dan zou ik een mail sturen dat jij via je order informatie kunt aantonen dat er daadwerkelijk 9 maart staat.
16 april 2013 at 7:38 pm
nee ze hebben toch gelijk en ik heb me dus toch vergist het is wel de 19 de verzonden.
toch vind ik het gek dat het andere pakketje er wel al is.
16 april 2013 at 8:02 pm
Dan heb ik niets gezegd. Vergeet me reactie hierboven, gelukkig ook maar :).
Vond het ook al raar als BIC zou gaan liegen.
Bij mij komt het ook zo nu en dan voor, ik plaats 2 aparte bestellingen, deze worden vrijwel gelijk verzonden, maar ondanks dat komen beide pakjes apart aan.
In dit geval nog even geduld hebben. 28 dagen is nog niet extreem lang :).
16 april 2013 at 7:37 pm
Op zich ook raar dat ze nu gaan zeggen dat ze het de 19e hebben verzonden. Even los of dit klopt of niet. Hun weten ook wel dat je nu nog een week hebt om, indien nodig, een claim in te dienen.
Nu zeggen ze ineens dat het 10 dagen later is verzonden….. Waarom denk ik toch dat ze gewoon onder die claim willen uitkomen.
Ik zeg niet dat dit ook zo is, maar het is wel toevallig.
17 april 2013 at 5:12 pm
Hoi!
Fijn dat alle info hier op een rij staat! Erg relax, al had ik dit natuurlijk moeten uitzoeken voordat ik iets bestelde op miniinthebox 😉
Mijn probleem is dat ik 10 april een pakketje heb besteld (waarde 49,17 euro)nu is het pakket verzonden met UPS en hij is al in nederland (status: Exception ?) Dus ik heb gebeld met UPS en zij vertelde me dat er geen factuur is bijgevoegd door miniinthebox waardoor het pakket niet ingevoerd mag worden…
Wat nu? en als er een factuur wordt opgestuurd door miniinthebox moet ik zeker bijbetalen?
🙁
17 april 2013 at 5:42 pm
Stuur een (Paypal) factuur naar ze op van deze bestelling. Zodra ze deze hebben zal je pakket worden ingevoerd.
17 april 2013 at 10:02 pm
En ja, dan moet je bijbetalen. Ik vermoed zelfs zo’n 20-30 euro. Jammer maar helaas, zo zijn nou eenmaal de regels. 🙁
18 april 2013 at 11:21 am
Hallo, bedankt voor alle tips en nuttige informatie.
Ik heb zelf nu 3 keer via shoes-room.com mijn schoenen besteld.
Het waren in totaal bestellingen van rond de 10 schoenen, soms nog een paar petten erbij. 1 keer moest ik aan de deur rond de € 20,- bij betalen aan de verzorger, de andere 2 bestellingen hoefde ik niks bij te betalen.
De kwaliteit van de schoenen was overigens erg goed, een echte aanrader! Wel zou ik meerdere schoenen tegelijk bestellen, bijvoorbeeld voor vrienden of kennissen, dit omdat de verzendkosten relatief hoog zijn.
Nu heb ik ook een vraag, via deze zelfde site zou ik een aantal kledingstukken willen kopen, bijvoorbeeld t-shirts en truien.
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze kleding? En met de maten van deze kleding?
Alvast bedankt. Mvg Guus
18 april 2013 at 3:48 pm
Kijk aan, het bewijs dat je wel degelijk enige hoeveelheden ‘merk’ schoenen kan importeren zonder gezeik te krijgen met de douane én er dan ook nog een te lage waarde op kan zetten. 😛
Ik heb er nog nooit geshopt, dus kan je verder niet helpen. Maar ik moest toch even dit bericht kwijt, sorry. :p
18 april 2013 at 6:06 pm
Hallo,
Ik heb een bestelling van 1016 dollar(incl.verzendkosten) gedaan aan stoelen.
Deze komen per boot(1 cubiq meter van een container).
Ik heb rekening gehouden met de btw en inklaringskosten. Douanekosten zijn er als het goed is niet op stoelen.
De stoelen worden 27ste april op de boot geladen en zij noemen uiterlijk 35 dagen levertijd. HOe gaat het vanaf hier verder? Welke kosten moet ik nog meer verwachten? etc?
18 april 2013 at 8:22 pm
Denk dat je alle kosten wel gehad hebt dan. Nu rustig achterover leunen en wachten lijkt me. 😛
19 april 2013 at 1:39 am
Hoi,
Ik heb via een chinese webshop een replacement accu voor me laptop bestelt. Bedrag onder de 22 euro. Nu krijg ik een brief van postnl dat ze de inhoud en waarde niet kunnen bepalen en moet die zelf invullen en terug opsturen. Ik heb zo’n idee dat ze me toch nog 13 euro inklaringskosten gaan rekenen ondanks dat ik onder de 22 euro vrije import ben. Wie kan mij meer info geven over wat te doen.
Groetjes Rene
19 april 2013 at 7:31 am
Gewoon een factuurtje sturen van de accu, of eventueel een Paypal/creditcard afschrift als je geen factuur hebt. Dan kunnen ze zien dat je pakket onder de 22 euro is.
Ze mogen je géén inklaringskosten in rekening brengen voor pakketten met een totale waarde onder de 22 euro (dus incl. verzendkosten). Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Het is hun probleem dat ze je pakket proberen in te klaren, niet het jouwe. 🙂
Het zou ook niet erg fair zijn als ze wel inklaringskosten zouden mogen rekenen. Als je bij iedere kleine bestelling het risico loopt €12,50 bij te moeten betalen dan zou ik nooit meer wat uit China halen. Het is immers niet leuk als je bestelling van $1 opeens ruim tien keer zo duur wordt. 😛
19 april 2013 at 7:14 pm
Dat vraag ik me dus af of ze dat niet mogen. Als ze denken dat het een verkeerde opgaaf van artikelen of bedrag is wat op me pakket staat i.v.m het gewicht bijvoorbeeld. Het is in elk geval zeker niet fair als het wel gebeurd! Ik ga het met geprint internetfactuur terugzenden. Ik laat nog weten hoe het afloopt. Bedankt 🙂
19 april 2013 at 10:55 pm
Graag gedaan heur. 🙂 Snelle antwoorden heb je wat aan denk ik altijd maar.
Volgens de wet mag PostNL toch echt niks rekenen, import onder de 22 euro is vrij van kosten. Het wordt een ander verhaal als je niet aannemelijk kan maken dat de waarde inderdaad zo laag is. 😉 Maar dat is niet het geval, met dat factuurtje komt het vast wel goed.
Verkopers zetten overigens bij mij best vaak lukraak waardes en inhoud op pakketjes. Zo gek vind ik het niet als er hier en daar wat aangehouden wordt omdat PostNL het niet snapt. 😛
24 april 2013 at 2:57 pm
Even een kleine correctie hier! PostNL mag inklaringskosten rekenen voor álle EMS zendingen. Postzendingen zijn uitgesloten van inklaringskosten als de waarde minder dan 22 euro bedraagt. 🙂
Sorry voor het misverstand.
28 april 2013 at 1:15 am
Het pakketje is aangekomen! Zonder inklaringskosten. Gelukkig maar :)Het was trouwens een gewone postzending en geen EMS. Bedankt 🙂
28 april 2013 at 10:40 pm
Fijn! Veel plezier ermee!
19 april 2013 at 8:26 am
ik heb goed nieuws 😀
mijn pakketje is binnen !
19 april 2013 at 8:56 am
Jeej! Hartstikke mooi, veel plezier ermee. 🙂
19 april 2013 at 8:58 am
Mooi zo. Toch nog allemaal snel binnen dus :).
20 april 2013 at 1:42 pm
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden mij pakket besteld, dit waren 2 namaak armani’s Ik heb nou een brief gekregen dat ze in beslag worden genomen. Wat moet ik nou doen? Het had een waarde van €21
Groetjes joris
20 april 2013 at 8:13 pm
Er vrede mee hebben en bidden dat Armani geen jurist op je afstuurt. Je mag nou eenmaal geen namaak importeren per post. Ook niet als het maar twee dingen zijn met een waarde van 21 euro.
29 april 2013 at 3:13 pm
Hi,
ik heb een vraagje, Ik heb een pruik besteld via Alixpress.
De waarde hiervan was in dollars 180 en in euros ongeveer 135. Moet ik
hierover ook invoerrechten/belasting betalen?
mvg
Chis
29 april 2013 at 8:40 pm
Niet alle pakketten worden gecontroleerd, dus er is altijd een kans dat je niks hoeft te betalen. Echter, het is wel handig om rekening te houden met de evt. kosten, in jouw geval 21% BTW en 12.50-17.50 inklaringskosten.
1 mei 2013 at 5:05 pm
Ok, ik hoop dat iemand mij echt kan helpen. Een familielid uit saudie ararbie wilt mij een samsung (nieuwste) smartphone sturen gemarkeerd als gift. Hoevveel zou ik hier over moeten betalen? Het komt altijd via dhl ookal heeft hij het via een saudie post office gestuurd. HARTELIJK DANK.
1 mei 2013 at 5:04 pm
Ok, ik hoop dat iemand mij echt kan helpen. Een familielid uit saudie ararbie wilt mij een samsung (nieuwste) smartphone sturen gemarkeerd als gift. Hoevveel zou ik hier over moeten betalen? Het komt altijd via dhl ookal heeft hij het via een saudie post office gestuurd. HARTELIJK DANK.
1 mei 2013 at 8:10 pm
21% BTW plus inklaringskosten van max. 2 tientjes. Gifts zijn belastingvrij tot 45 euro, maar een nieuwe smartphone kost vast wel wat meer dan dat, dus het maakt niet uit of het wel of niet als gift wordt verzonden.
5 mei 2013 at 11:05 am
Beste allen,
Ik heb (ik denk nep) nikes besteld uit China, 2 paar. Totale waarde van 72euro, met verzendkosten 104euro. Nou krijg ik de brief van postNL of het een geschenk of koopzending is. Wanneer ik hierbij aangeef dat het een koopzending is, welk bedrag zet ik dan neer? En ik moet hierbij dan een factuur opgeven waar de nikes op staan voor 36euro p/s, zullen ze dan niet vermoedden dat het nep is en het vernietigen?
Zo ja, is het dan beter geschenk aan te vinken, of komen ze hier makkelijk achter dat het niet zo is en wat is hiervoor de straf?
Alvast bedankt!
5 mei 2013 at 2:21 pm
Je bent al in overtreding door die schoenen te importeren (want ze zijn gegarandeerd nep), wil je dan ook nog fraude plegen? Vermeld gewoon dat het een koopzending is en doe de factuur erbij.
Als je zegt dat het een gift is dan moet je alsnog de waarde schatten voor de PostNL (omdat je toch belasting moet betalen voor pakketten boven de 45 euro), dus je schiet er niet veel mee op denk ik.
Ik denk niet dat ze écht erachter komen als je liegt, ze geloven je alleen mogelijk niet, wat kan betekenen dat ze zelf de waarde bepalen van je pakketje. Je wordt dus ook niet zo snel gestraft, mits je niet telkens de boel loopt de bedonderen.
6 mei 2013 at 4:19 am
Ik heb ook wel eens eerder een verzoek ontvangen waarin ze vroegen of ik de waarde (naar waarheid) wil invullen, of het om een koopzending ging of een zogenaamde ‘gift’.
Vul hier echt koopzending in. Ze geloven echt niet dat het om een gift gaat, die Chinezen vermelden tegenwoordig altijd Gift en zoals al vaak hier is vermeld, trapt de douane daar niet meer in.
Ik heb zelf ooit ook producten besteld (niet schoenen) die nep waren. kreeg een brief die ik heb ingevuld met omschrijving kleding (het waren bijvoorbeeld YSL shirts). Ik zou in jouw geval vermelden 2 paar schoenen (dit kan dan ook kloppen met de afmetingen van de doos en je liegt niet over de inhoud). Als factuur had ik een PayPal factuur bijgevoegd, ik weet niet via welk betaalmiddel jij hebt betaald.
Ik zou wel aangeven dat je boven de 25EUR hebt gekocht, dan denken ze toch al gauw dat het wel klopt. Mocht er in de factuur iets van Nike staan, knip dit er uit! Als ze dat lezen en het komt uit China is vaak 1+1 = 2.
Succes!
5 mei 2013 at 4:21 pm
Hallo iedereen,
Ik heb een dringende vraag. Ik heb op 04 april iets besteld via de site Ioffer. Ik heb betaald via Paypal dat gekoppeld is aan mijn Creditcard. Ik heb ondertussen mijn bank ook wel al betaald maar vandaag ontvang ik een mail van Paypal dat de koper het heeft ‘geannuleerd’.
Op mijn account van Paypal staat er bij de transactie bij status ‘completed’ maar soms zie ik dan weer ‘cancelled’ of ‘returned’.
Nu heb ik het effectief wel betaald maar ik zal waarschijnlijk niets ontvangen. Wat zou ik kunnen doen?
Dankjullie wel
5 mei 2013 at 9:01 pm
Paypal zal het geld op de een of andere manier naar je terugstorten, misschien terug naar je Paypal rekening, of terug naar je bankrekening. Mail Paypal even om te vragen hoe nu verder, als je geen geld terug ziet komen. Misschien hebt je hier nog wat aan:
https://www.paypal.com/nl/webapps/helpcenter/article/?solutionId=165535&m=SRE
6 mei 2013 at 4:09 am
Hallo,
Ik heb 2 pakketjes vanuit China laten versturen via DHL. Dit omdat verzenden via China Post zo gigantisch veel tijd in beslag neemt. Via DHL heb ik het (als het mee zit) binnen 3-5 werkdagen in huis.
De pakketjes zijn vanuit dezelfde verkoper op dezelfde dag verzonden (weet niet of dit een probleem kan zijn?). Het zijn wel 2 verschillende orders, dus ik ga er vanuit dat dit niet als fraude wordt gezien om belasting te ontduiken.
In het ene pakketje zitten 30 hoesjes en het andere pakketje 35 hoesjes. Totaal dus 65 hoesjes. Elk pakketje weegt ongeveer 0,8kg. Als waarde is op elke doos rond de 20USD vermeld. In elke doos zitten merkloze hoesjes, maar ook merk hoesjes. Ik heb gevraagd of ze de niet-merk hoesjes bovenin de doos wilt verpakken, zodat – mocht de douane het pakketje openen – deze hoesjes als eerste zal zien. Hoe streng zijn ze bij de inklaring van DHL? Wanneer de douane een verzending opent, halen ze dan alles uit de doos?
Er is namelijk ooit eerder een zending opengemaakt, en ik kon zien dat niet alle hoesjes waren nagekeken. Dit betroffen overigens hoesjes van een Boyband (ik weet niet of hier ook een auteursrecht op rust), maar hier heb ik nooit bericht over gekregen.
Daarnaast vroeg ik me af; stel ik ontvang een brief waarin ze naar de waarde vragen. Ik vul dit naar waarheid in en voeg de factuur bij. Openen ze de doos dan nog om te verifiëren of jouw omschrijving overeen komt met de inhoud van de doos?
Ik hoor jullie reacties graag.
6 mei 2013 at 8:04 am
DHL klaart vrijwel alles in, maar ik weet niet hoe streng ze daarin zijn. Als ze de waarde op het pakje niet vertrouwen dan zullen ze de boel openen en vermoedelijk alles controleren.
Die boyband hoesjes waren geen namaak, er hadden alleen royalties betaald moeten worden en of dat gebeurd is kan je nooit controleren.
Als die brief komt vul dan gewoon de echte waarde in en omschrijf het als ‘telefoon hoesjes’.
Alle niet-EMS diensten klaren minder in, dus Swiss post ook, ik heb nooit problemen met ze.
6 mei 2013 at 11:12 am
Nou, fingers crossed dan maar! Hoe lang duurt de zending via Swiss Post er ongeveer over om in Nederland aan te komen?
6 mei 2013 at 11:52 am
Als de verzender gelijk shipped dan is het er bij mij meestal wel met twee weken. Briefpost meestal sneller dan pakketjes.
6 mei 2013 at 4:11 am
Overigens: het betreffen smartphone hoesjes (iphone hoesjes, samsung hoesjes) e.d. voor de verkoop.
Verkoper adviseerde me om voortaan met Swisspost te verzenden; is voordeliger, binnen 2 weken in huis en ze zijn minder streng bij de inklaring. Klopt dit? Hoe zijn jullie ervaringen met Swiss Post?
8 mei 2013 at 4:27 pm
Hallo,
Ik heb 2 bikinis en 2 zonnebrillen besteld vanuit China via DHL.
De afzender zegt dat ik geen extra kosten hoef te betalen.
Maar klopt dit? Of is er wel een kans?
8 mei 2013 at 4:44 pm
Je hoeft alleen over postzendingen met een totale waarde van minder dan 22 euro gegarandeerd geen extra kosten te betalen.
10 mei 2013 at 1:54 pm
Hallo,
Ik heb 2 pakketjes via DHL laten overkomen uit China.
Als ik de pakketjes traceer (zijn beide tegelijk opgestuurd), bevindt één pakketje zich al in Brussel, het andere pakketje nog (volgens de traceringscode) in DHL Facility Hong Kong.
Bij het pakketje wat al in Brussel is aangekomen, staat het volgende:
2013.05.09 07:13 (GMT-7): Shipment on hold
2013.05.09 04:55 (GMT-7): Processed at Location BRUSSELS – BELGIUM
2013.05.09 04:34 (GMT-7): Clearance processing complete at BRUSSELS – BELGIUM
2013.05.09 03:59 (GMT-7): Arrived at DHL facility in BRUSSELS – BELGIUM
2013.05.09 02:46 (GMT-7): Departed from DHL facility in LEIPZIG – GERMANY
2013.05.08 22:38 (GMT-7): Processed at Location LEIPZIG – GERMANY
2013.05.08 17:55 (GMT-7): Arrived at DHL facility in LEIPZIG – GERMANY
2013.05.08 04:30 (GMT-7): Departed from DHL facility in HONG KONG – HONG KONG
2013.05.08 03:30 (GMT-7): Processed at Location HONG KONG – HONG KONG
2013.05.07 23:18 (GMT-7): Arrived at DHL facility in HONG KONG – HONG KONG
2013.05.07 19:55 (GMT-7): Shipment picked up
Nu maak ik me een beetje zorgen om de tekst: 2013.05.09 07:13 (GMT-7): Shipment on hold. Wat houdt dit in? Wordt het pakketje vastgehouden, om vervolgens te wachten op het andere pakketje wat nog binnen moet komen? Wordt het vernietigd? Zo te zien is het pakketje wel het Clearance Process in Brussel doorgekomen, wat lijkt op dat het door de douane is gekomen?
10 mei 2013 at 9:33 pm
Dit klinkt misschien knullig maar; bel ze, dan weet je het. Ze kunnen je pakket achter houden voor verschillende redenen. Misschien gaan ze de inhoud (nogmaals) checken, maar kan ook zij dat het op andere pakketten ligt te wachten voor verdere distributie.
14 mei 2013 at 6:06 am
De 2 pakketjes waren dezelfde dag nog op verschillende tijden afgeleverd. Geen douanekosten of iets, dus dat is mooi. Ik denk dat het tracking systeem niet echt up to date was. Anyway, bedankt voor de snelle feedback :)!
15 mei 2013 at 8:15 pm
Super 🙂 gelukkig is het niet allemaal rampspoed bij de douane!